Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce – najważniejsze zmiany

Print Drukuj

1 czerwca br. wchodzi w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP, która zakłada m.in:

  • Obowiązkową pełną elektronizację postępowań w sprawach zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi.

  • Pełną elektronizację postępowań również w postępowaniu odwoławczym.

  • Indywidualne konta dla cudzoziemca.

  • Obowiązek przekazywania umów zawartych z cudzoziemcem do organu, który wydał zezwolenie lub oświadczenie poprzez system teleinformatyczny -  o terminie uruchomienia funkcjonalności w systemie zostaną Państwo poinformowani w oddzielnym komunikacie.

  • Powiadamianie organu, który wydał dokument o podjęciu, niepodjęciu lub zakończeniu pracy przez cudzoziemca. Art. 70 w/w ustawy utrzymuje istniejący obowiązek powiadamiania starosty o statusie zatrudnienia cudzoziemca, ale z dokładniejszym określeniem terminów:

- 7 dni na powiadomienie o podjęciu pracy przez cudzoziemca (termin pozostaje bez  zmian),

- 14 dni na powiadomienie o niepodjęciu pracy przez cudzoziemca (wydłużenie terminu)

Informujemy ponadto, że wizy wydane w celach 01, 02, 11, 14, 20, 23 oraz wydane w celu tranzytu od 1 czerwca 2025 r. nie uprawniają do prac na podstawie oświadczenia lub zezwolenia na pracę.

Szczegółowe informacje w tym zakresie można uzyskać:

  • w siedzibie Urzędu w Nowym Targu, ul. Szpitalna 14, pokój nr 6 (I piętro),
  • pod nr tel. 18 26 656 91 wew. 205.